Alien degli abissi (1989)


Český název: Vetřelec z hlubin
Režie: Antonio Margheriti
Rok výroby: 1989
Délka: 90 min
Země: Itálie
Další název: Alien from the Deep

Hrají:
Daniel Bosch … (Bob)
Marina Giulia Cavalli … (Jane)
Robert Marius … (Lee)
Charles Napier … (Colonel Covacks)
Luciano Pigozzi … (Dr. Geoffrey)
… a další

 

Jane a Lee pronikají do přísně střeženého areálu společnosti E-Chem na jednom ostrově. Jako ekologičtí aktivisté mají podezření, že firma používá útroby aktivní sopky jako úložiště jaderného odpadu. Podaří se jim natočit kompromitující video, jsou však odhaleni a při útěku se rozdělují. Jane narazí při honičce na jistého Boba. Společně se ukrývají a chystají se vysvobodit zajatého Leeho, ovšem to se zrovna v přilehlém jezeru cosi začíná dít. Z hlubin vylézá monstrum přilákané vůní jaderného materiálu a nikoho nešetří.

Základní popis zápletky a jméno jedné z hlavních postav (Napier) nabízí naději na klasické americké béčko konce 80. let. Ovšem již samotný původ dává při druhém pohledu tušit jistou odlišnost, která v tomto případě bohužel neskrývá tendence otírat se trochu o žánrový odpad.

Film se zhruba prvních 50 minut vůbec netváří jako sci-fi horor. V této části jde pouze o samotné proniknutí do továrny a následný útěk, na mnoha místech až příliš natahovaný a logicky nedotažený až úsměvný. Stejně působí většinou herecké výkony. Teprve po této dobrodružné složce se objevuje náznak příchozího monstra a krve. Odkud se však vzalo? Vysvětlovací záběry chybí. Vetřelec, ač se jím pyšní sám název filmu, je zde až druhotnou součástí, která mohla být klidně vypuštěna a film by si bez problémů podržel status akčního filmu o ekologickém problému. Monstrum totiž svým výstupem na scénu nijak neovlivňuje zavedenou atmosféru.

Použité efekty jsou prokazatelně nepříliš nákladné. Samotné monstrum vypadá jako loutka a způsob, jakým jej tvůrci postavili na nohy, je velmi krkolomný a na věrohodnosti celkově dost ubírá. Stejně jako jeho statičnost a lehkost, s jakou se dalo zničit. O jeho celkové vizáži se dá diskutovat. Rozhodně je v lecčems jiná, ovšem až příliš technická, samý kov, hadice… Budí spíše dojem robota.

V jiných záběrech techniky, zvláště při každém druhém výbuchu, je patrné použití miniatur, připomínající asijské filmy o Godzille. Na druhé straně odvedli relativně lepší práci maskéři. Těch několik málo krvavých záběrů oko rozhodně potěší, ovšem stín ostatních nevydařených skutečnosti nad nimi bohužel zůstává.

 

Charles Napier, zde jediná pořádně hrající osoba, se rok před tímto snímkem představil jako hlavní hrdina amerického sci-fi hororu Deep space. Jsem tímto sváděn k určitému porovnání, z něhož Alien from the Deep vychází jako paskvil, který se v Napierově filmotéce zrovna dvakrát nevyjímá. Přestože postrádá onu zámořskou dějovou šablonu a jde svou specifickou cestou, nezaujme.

Hodnocení4
Jiná produkce by možná dokázala nasměrovat snímek od akčního dobrodružství k záživnějšímu sci-fi hororu. Tento Vetřelec je důkazem toho, že jistý námět zpracují odlišné národy různě a že absence klišé nemusí vždy znamenat pozitivum. Od nižšího hodnocení z mé strany film zachraňuje několik trikových momentů, Napier a lehký náběh na erotiku.
40%

Sdílejte článek

  1. Profilový obrázek
    Solo 1 října 2011 v 17:11

    Tak tento scifi horor měl zezačátku hodně rozporuplný
    rozjezd, který ovšem patřil do zcela odlišného žánru než pod jakým je uvedený.
    Máme šanci sledovat spíše dobrodružně laděný děj, kdy diváky v prvních
    chvílích nejspíš nejvíce zaujme pohledná herečka a pěkné prostředí, než cokoliv
    jiného. Akční honička džunglí a následná exkurze do hadího hnízda patří
    k tomu nejlepšímu, co je možno v první polovině vidět. Tím se
    dostávám k tomu, že po akční a dobrodružné stránce toho nemám tvůrcům co
    vytknout, střílí a utíká se tu ostošest, výbuchů je zde také nespočet, ale
    jakmile se na scéně objeví monstrum, začal jsem cítit ve vzduchu průser. No ono
    se hodně dlouho objevovalo jen jakési mechanické klepeto, takže jsem pořád
    očekával kdo je jeho vlastníkem a že jsem se načekal. Teprve ke konci filmu si
    na své přijdou i fandové scifi – protože tvor, který se přece jenom uráčil
    vylézt celý potěší především je. Nemůžu říct, že by nebylo jeho ztvárnění
    zajímavé, jenže já čekal něco trošku jiného. Asi nejvíc mi vadili ty jeho
    nepřirozené pohyby. 

Nový komentář