The Misfits


Atmosféra doby

Píše se rok 1977 a celým západním světem hýbe nový fenomén. Dávno jsou pryč léta uplakaných zfetovaných pacifistů jménem hippies. Mládež si zvolila nový směr. Směr revolty proti všem konvencím. Jejich novým heslem se stalo prozaické „no future“, tedy „žádná budoucnost“. Mladí lidé se zkrátka rozhodli po vzoru svých rockových idolů všechny a všechno za pomoci svého barvitého slovníku poslat k šípku. Jejich novým smylem života se stal PUNK – směr, který překročil hranice hudebního žánru a metamorfoval k životní filozofii teenagerů.

Kořeny

Protože k tomu, aby jste se mohli stát členem punkové skupiny postačilo znát tři akordy a mít alespoň vzdálený pojem o něčem jménem rytmus, vznikali po celém světě řady obdobných hudebních sestav, kdy jen málo která měla dlouhou životnost a nebo nějak výrazně vybočovala z celku. Jednu takovou kapelu založili léta páně 1977 v New Jersey i pánové jménem Glenn Danzig (zpěv) a Jerry Only (basa) a pokřtili ji The Misfits – kdosi říká, že název znamená „ztracená existence, někdo zase, že vůbec nic.

Nově vytvořená punková sestava se hudbou ani texty příliš neodlišovala o stávajícího mainstreamu. Misfits se zhlédli v přímočarém punku s pseodorevolučními texty, což se projevilo i na jejich prvních singlech a tyto počáteční písně byly zaneseny i na jejich prvních albech. Toto období ovšem nemělo příliš dlouhé trvání. Jednotlivé členy kapely totiž nepojila jen láska k punku. Zároveň si všichni libovali v infantilním sledování hororových béček přelomu 70. a 80. let. Chyběl tedy už jen krůček k tomu tyto dvě věci spojit dohromady. A tak se začal rodit kult.

Old School Misfits (1977 – 1983)

Začíná první období staré školy Misfits, jež je mapováno působením zakládajícího zpěváka Glena Denzinga v kapele. Rodí se songy jako „Night of Living Death“, „Return of The Fly“, „Horror Business“ či „Halloween“. Misfits svou tvorbu plně podrobují svému koníčku, což doplnili o velmi nápadité kostými. Jednotliví hudebníci tak vystupují na podiích jako zombie, kostlivci, upíři či všeljaké jiné hororové potvůrky. V těchto letech Misfits hrají přímočarý melodický punk se zpěvnými vokály, ke kterému si tu a tam propůjčují heavy metalové prvky či prvky klasického rock’n’rollu 50. let, tento osobitý styl dotáhli k dokonalosti na albu „Walk Among Us“. K tomu všemu je třeba si přičíst nekončící energii a nespoutanost, jakým Misfits nechávali volný průběh především při svých proslulých koncertních vystoupeních, pro svůj charakter často označovaných jako „Horror Show“. Na konci tohoto období mají již Misfits velmi silnou základnu fanoušků a jejich věhlas začíná postupně doléhat i přes oceán. Bohužel, v roce 1983 přichází první a zatím největší krize v dějinách tohoto uskupení. Skupinu po četných sporech opouští lídr Glenn Danzig, aby posléze sbíral slávu coby solový heavymetalový zpěvák. Následkem toho se kapela na dlouhou dobu rozpadá.

Znovuzrození Misfits (1993 – 2000)

Skupinu křísí po deseti letech jeden z jejich duchovních otců – Jerry Only. Na postu zpěváka se objevuje osobitý Michael Graves, který plně předvede sílu svého ega na albu „American Psycho“, které vyšlo v roce 1997. Jde vlastně o první profesionální studiové album Misfits. Již na první poslech vyplývá řada hudebních posunů ve tvorbě kapely. Po gradujícím hororovém intru se rozjíždí jedna energická pecka za druhou, kdy zpěvné vokály jsou pouze krátkým oddechem před další punkovou smrští. Lehce svoleno je na melodičnosti, dominuje svižný rychlý rytmus. Nově lze zaslechnout prvky hardcore. Toto album patří k mezníkům v tvorbě kapely. Objěvují si i první oficiální videoklipy, z nichž první je natočen pro titulní píseň „American Psycho“, jež je inspirována stejnojmenným románem Breda Eastona Ellise o masovém vrahovy z Wall Streetu, a „Dig Up Her Bones“, která se stala jednou z nejvýznamnějších písní alba především díky Gravesnovému osobitému projevu.

V této fázi se řady fanoušků Misfits dělí na dvě části. Jedni novou vlnu vítají s neskrývaným nadšením, druzí nemohou Jerrymu Onlymu přijít na jméno za to, že se kult oživil bez původního zpěváka.

V celku však ale Misfits slaví velký úspěch získavájí si další řady fanoušků mezi nastupující generací. Na úspěch „American Psycho“ tedy navzují kromě řady tradičních koncertů svým nejznámějším albem.

V roce 1999 vzniká „Famous Monsters“ – soubor ještě propracovanějších profesionálních studiových písní. Misfits zde ubírají na agresivitě a více se soustřeďují na celkovou preciznost a hladkost své hudby. Nepolevují však na energii a rytmu. Graves dostává prostor ukázat naplno, co v něm je. Své životní výkony podává v ploužáku „Saturday Nights“ a především v nejproslulejší skladbě Misfits vůbec – „Scream“. Tento počin trvá něco přes pouhé dvě minuty. Pomalá avšak rytmická stupňující se muzika s neodmyslitelným Gravesovým vokálem se vryla do srdcí mnoha fanoušků žánru i těch, kdo šli náhodou zrovna okolo. K této písni byl rovněž natočen i videoklip, který je vůbec tím nejhororovějším a nejpovedenějším videem, jaké Misfits kdy vyplodili.
Navzdory velkému úspěchu však kapelou otřásají četné spory. A tak bohužel odchází jeden člen sestavy za druhým. Jako jeden z posledních opouští kapelu v roce 2000 i Michael Graves, aby si založi kapelu s nápaditým názvem „Micheal Graves“ a i nadále přiživoval svou slávu zpíváním písní, které ho proslavili za dob jeho působení v Misfits.

Retro Misfits (2000 – ?)

Jediným stavájícím členem Misfits tak prakticky zůstává Jerry Only, který svého vlivu na scéně využil k znovuobnovení kultu a poskládal ho z dalších legend na poli punkové scény. Za bubny usedl Marky Ramone (The Ramones) a kytary se chopil Dez Cadena (Black Flag). V této sestavě bylo natočeno album „Project 1950“ a bylo uspořádáno turné k pětadvacetiletému výročí Misfits. Tuto sestavu jsme mimochodem měli tu možnost vidět i v Čechách, konkrétně v Praze v Abatonu. Co se alba týče, většina fanoušků jej přijala spíše jako špatný vtip. Jde o punkové cover-verze klasických songů padesátých let, jakými jsou např. „Diana“, „Monster Mash“ či „Dream Lovers“. Z hudebního hlediska nejde o nijak velký pokles. Nicméně je pravda, že s ohledem na věškerou předchozí tvorbu Misfits, to není nejšťastnější posun… do kontextu to příliš nezapadá, vyjma „Moster Mash“ uváděné Onlyho osobitým „Good Evening“…

Dalším často diskutovaným jevem je zpěv samotného Jerryho, který má k vysokých zpěvným vokálům, jež tak dlouhou dobu charakterizovali Misfits, hodně daleko. I když jej čeští fanoušci přijali s nadšením, ti, kdo pamatují starší doby Misfits, to charakterizují jako hodně velký pokles.

Nyní se šušká, že Misfits by na plánovaný koncert na českém Subculture Festu měli přijet s novým zpěvákem. Jen těžko lze předem odhadnout, jak tato změna zapůsobí na početné publikum festivalu.

Tvorba Misfits

Oproti ostatním hudebním útvarům, jež si zadali s hororovým žánrem, se nás Misfits svou hudbou rozhodně nesnaží vyděsit. To není jejich primární záměr. Vše, včetně jejich textů a kostýmů, je podáváno s jistou nadsázkou či jistým smyslem pro bizarní černý humor. Skoro to místy vypadá, jako by jejich tvorbu místy režíroval Tom Burton nebo Peter Jackson ve svých ranných letech.
Účelem Misfits je především předvést působivou hororovou show, na kterou bude každý její návštěvník ještě dlouho vzpomínat.

Za dlouhou dobu svého působení si vydobili post žijícího kultu, který opěvují nejen sklalní fanoušci punkové scény. Misfits nejsou jen jednou z těch kapel, co stáli u zrodu punku. Podařilo se jim stvořit nový subžánr a inspirovat velkou řadu slavných či neslavných kapel.

Nesmazatalně se vepsali do hudební historie i když, pravda, ne příliš čitelným písmem. Je to proto, že vlastně nikdy nebyli plně komerční hudební skupinou, byť jim to jejich fidlování jistě vyneslo slušné sumičky. Jejich prioritní účel je být tu pro své publikum. Jerry Only jednou řekl, že bude raději hrát v klubu, kde je pět stovek nadšených posluchačů než někde na stadionu, kde bude hromada lidí, kteří přišli na nějaké Misfits. Předpokládáná účast na letošním Subculture Festu je zhruba 2500 lidí… tak uvidíme.

Zajímavosti

  • k odkazu The Misfits se hlásí velká řada populárních skupin, jakými jsou Metalica, Guns’n’Roses, Pantera, NOFX, Slipknot, My Chamical Romance, Rob Zombie atd.
  • videoklip „Scream“ natočil režisér George A. Romero, autor filmů Creepshow či Úsvit Mrtvých, Misfits se objevili krátce i v jednom jeho filmu
  • dlouhodobou podporovatelkou a fanynkou Misfits je i Sara Karloff, dcera herce Borice Karloffa

Sdílejte článek

Nový komentář