Spánková paralýza


Spánková paralýza je pojem, se kterým se můžete v poslední době setkat čím dál častěji. A protože je tento stav přirovnáván k opravdové noční můře, rozhodli jsme se, že vám o něm přineseme článek.

Co to je

Spánková paralýza, někdy také spánková obrna, je stav mezi spánkem a bděním. Objevuje se buď před probuzením nebo před usnutím. Člověk ví, že se něco děje, ale nemůže se hýbat nebo mluvit. Mimoto může mít halucinace, při kterých slyší, cítí nebo vidí věci, které ale ve skutečnosti nejsou. Spánková paralýza obvykle trvá velmi krátce, většinou jen pár minut. Někdo se se spánkovou paralýzou nikdy nesetká, někdo ji zažije jednou, přípradně několikrát, ale jsou i tací, kteří se s ní musí vypořádavat opakovaně. Není přesně jasné, proč k ní dochází.

Kdy k ní dochází

Spánková paralýza nastává tehdy, kdy mozek z nějakého důvodu zapomene zapnout motorický systém.1 Podle četných teorií souvisí s narušením uspořádání spánkových fází. Jak píše ve své knize Mozek sabotér neurovědec Dean Burnett: „Každou fázi reguluje jiná nervová aktivita a ty zase jiné soubory neuronů. Může dojít k tomu, že odlišné aktivity se správně nesladí, takže nervové signály, které reaktivují motorický systém, jsou příliš silné, případně trvají moc dlouho, a my se probudíme bez možnosti řídit pohyby.” Burnett dále vysvětluje, že cokoliv, co během REM spánku vypne pohyb, je stále aktivní, a to i ve chvíli, kdy jsme vzhůru, ale nemůžeme se pohnout. To podle Burnetta netrvá dlouho, protože jakmile se probudíme, zbývající mozková činnost se opět dostává na úroveň stavu bdělosti a nad systémovými signály pro spánek převládne.2

Kdo se s ní může setkat

Se spánkovou paralýzou se může setkat kdokoliv, nezáleží na věku či pohlaví. Často je však zaznamenána u lidí, kteří trpí nespavostí, narkolepsií, mají narušený spánkový režim (například prací na směny nebo jat lagem) či nedostatek spánku, jsou v dlouhodobém stresu, trpí nějakou úzkostnou poruchou (kupříkladu posttraumatickou stresovou poruchou nebo generalizovanou úzkostnou poruchou) či mají v rodině někoho, kdo na spánkovou paralýzu trpí. Spánkovou paralýzu mohou též vyvolat některé léky (například na léčbu ADHD), užívání narkotik nebo spaní na zádech.

Co dělat, když nás přepadne

Je jasné, že když se probudíte, víte o sobě, ale nemůžete se hnout, případně máte pocit, že vás někdo nebo něco tlačí do hrudníku nebo pozoruje, jen tak chladnou hlavu neudržíte. Pravdou ale je, že nejdůležitější je právě zachovat klid a nestresovat se. Někteří lidé uvádějí, že jim pomáhá, když zavřou oči a opakují si, že to, co vidí či slyší, neexistuje. Další radí, že než se snažit hýbat končetinami, je lepší zaměřit se na prsty a oči.

Jak spánkové paralýze předejít

V případě, že vás spánková paralýza postihne párkrát za život, není třeba vyhledávat odborníka. Bohatě postačí, když budete dodržovat určitá pravidla, jako je pravidelný spánek (šest až osm hodin), chodit spát v pravidelnou dobu a vstávat též ve stejný čas, pravidelně cvičit, ale ne těsně před spaním. Než ulehnete ke spánku, neměli byste kouřit, pít alkohol či kávu, nejíst těžká jídla, nemyslet na věci, které vás stresují, a nespat na zádech.

Jak ji léčit

Pokud byste na spánkovou paralýzu začali trpět, je třeba odborný zásah. Zde vám pomůže psycholog či psychiatr, který s vámi potíže rozebere. Psychiatr vám může předepsat i léky. Na jejich užívání ale pozor, lidé trpící častou spánkovou paralýzou se v mnohých případech bojí usnout, upadají do úzkostí a depresí a nadužívání antidepresiv jim určitě nepomůže, ba naopak.

Filmy s tematikou spánkové paralýzy

Tematika spánkové paralýzy se objevuje i v kultuře. Necháme stranou výtvarné umění či naučné knihy nebo filmové dokumenty a podívejme se na příklady filmové fikce. Motiv spánkové paralýzy se podle serveru imdb.com vyskytuje například ve filmech Dead Awake (r. Phillip Guzman, 2016), Slumber (r. Jonathan Hopkins, 2017) nebo Mara (r. Clive Tonge, 2018). Je častým námětem krátkomětrážních snímků, jako jsou Devil in the Room (r. Carla MacKinnon, 2014), Paralysis (r. R. Shanae Williams, R. Shanea Williams, 2015) či Existence (r. Susana Ortega-Ramirez, 2018).

 

Zdroje: 

1BURNETT, Dean. Mozek sabotér. Přeložila Petra VOŘECHOVSKÁ. 1. vydání. Praha: Beta-Dobrovský, 2006. ISBN 978-80-7306-864-6. s. 30.
2BURNETT, Dean. Mozek sabotér. Přeložila Petra VOŘECHOVSKÁ. 1. vydání. Praha: Beta-Dobrovský, 2006. ISBN 978-80-7306-864-6. s. 31.
https://www.nhs.uk/conditions/sleep-paralysis/
https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-paralysis
https://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis

Zdroj fotek: 

Getty Images
Informace k náhledovému obrázku: Henry Fuseli – obraz The Nightmare (1781)

Sdílejte článek

sarka-sharkamellita-jandova ( profil autora )

Korektor, redaktor, správce FB

Nový komentář