RSS
Vyhledávání
Náhodné články
Nové komentáře
Porno holocaust (1981) Solo, zobrazit » Sbohem, mami... Miriska, zobrazit » Schovávaná Miriska, zobrazit » Slyším Miriska, zobrazit » Cukrová vata Miriska, zobrazit » Robert Hansen Pavel, zobrazit »
Statistiky

Pilíře zombie hororů

04. 02. 2007 / autor: Waump / kategorie: Články

Článek o významných filmech zombie subžánru
tisknout článek

Kdo viděl pár zombie filmů asi mi dá za pravdu, že jsou si celkem podobné jako vejce vejci. Základní premisou je, že se někde objeví nákaza, prvních pár minut se popisuje celkový chaos a nakonec se vyprofiluje skupinka hrdinů, která se rozhodne opustit zasaženou oblast a dostat se někam do bezpečí. Toto je základ 99,99% tohoto subžánru. Pak už jen záleží na financích producentů, jak si s tématem poradí.

Ultralevné filmy, kde není dostatek peněz na masky, exteriéry a nákup lepších herců, to většinou řeší pohybem ve stísněných prostorách, kde můžou nedostatek efektů nahradit ponurou, setmělou atmosférou pustých a členitých chodeb. Tam mohou rozehrát svojí lekací hru, kdy nebezpečí může čekat za každým rohem a ve tmě není vidět nedokonalost gore efektů a masek. Ti s větší invencí vsadí na humor a krvavý vodopád občas prostřídají stejně krvavým, brutálním humorem. Protože tyto ultralevné filmy jsou stejně určené jen pro zaryté fanoušky žánru, určité nedostatky se jim promíjejí. Koneckonců jde o zábavu a té si tu znalec užije až až.

Další kategorií je béčková produkce, kde tvůrci počítají, že film jim nějaké peníze přinese zpátky. V této kategorii nás oblaží obsazením herců typu "toho jsem už někde viděl" a několika dívkami lepých tvarů, které se do partičky dostanou někdy během cesty do práce, kam bůhví proč chodí zásadně v přiléhavých minišatečkách. Ovšem může se i stát, že hlavní partička nejsou náhodně sesbíraní kolemjdoucí, které katastrofa zatím minula, ale skupina tvrdých profesionálů v maskáčích a s výzbrojí, co by jim záviděla i URNA. Ale ať již jde o profesionály nebo amatéry, jedno je vždy stejné. Složení party. Hrdina, hrdinka, roztomilý nemotora, ta vyvinutá co ukáže prsa, krysa a maso pro zombie. Naštěstí je už dost peněz na relativně slušné efekty a díky tomu, že film půjde rovnou na video nechybí ani krev, sex a občas politická nekorektnost. Prostě střední proud zombie zábavy.

Na vrcholku pomyslného žebříčku jsou pak velkoprodukce. Není jich mnoho ale horor je na vzestupu a každý dolar vložený se několikanásobně vrátí. V těchto případech se divák rozhodně může těšit na vizuální hody. Každý dolar je na filmu vidět. Je to skvělá zábava a jen málokoho napadne, že vlastně vidí pořád totéž, jen v jiném, lepším a dražším obalu.

Doufám, že jsem názorně vysvětlil, že zombie filmy všech finančních kategorií jsou v podstatě pořád stejným příběhem, který si někdy navlékne koženou bundu, někdy uniformu a čas od času se blýskne přepychovým smokingem. Koneckonců diváci asi nic jiného nechtějí?

Naštěstí tohle neplatí vždycky. I když člověk tenhle žánr miluje, občas se neubrání povzdechnutí, že by to chtělo aspoň malou změnu.

A je tu kupodivu pár tvůrců, kteří i v takhle zatuchlém rybníku dokáží vypěstovat dravou štiku a nám nespokojeným předhodí vydatnou rybí lahůdku. Dneska možná už tyhle filmy nevypadají tak přelomově, ale je třeba si uvědomit dobu jejich vzniku. A hlavně to, že novátorství v nich obsažené bylo později důkladně přežvýkáno desítkami napodobovatelů a plagiátorů. Takže se paradoxně může stát, že rozmazlený divák jenom zývá a říká si, že tohle viděl už mockrát. No to je cena za průkopnictví.

Ale nikdo už jim prvenství nevezme. A tak můžeme poděkovat Victoru Halperinovi že v roce 1932 natočil White Zambie, kde zombíci ještě maso neradi. Jesus Franco ve svém opusu Christina, Princesse de Erotisme (1973) poprvé předznamenal záplavu obnažených prsou v budoucích béčkových filmech. A milovníci gore efektů vědí, že bez Fulciho a jeho Zombi 2 (1979) by možná dodnes kamera cudně uhýbala před gejzíry krve a vyrvanými vnitřnostmi. Podceňovaný velikán Dan O Bannon a jeho Return Of Living Dead (1985) má na triku hned tři prvenství: skloubil horor s hláškující komedií a dal zombíkům rychlost a rozum (zamávejte Snyderovi, a Boylemu). O přínosu Petera Jacksona a jeho Braindead (1992) nepochybuje už žádný přívrženec splatterpunku.

Ale zatímco každý z těchto velikánů se zapsal jedním výrazným dílem do zlaté knihy Zambie hororů, je tu někdo, jehož přínos se neomezuje jen na jedno dílo, ale prorůstá žánrem už téměř 30 let. Ano a modří už vědí.

George A. Romero. Už jen za Night Of The Living Dead (1968) by zasloužil desetimetrovou bronzovou sochu před každým lepším kinem. Film, který nastartoval celý žánr a bez kterého bych teď neměl o čem psát. Neskutečně atmosférický černobílý film, kde se dá napětí krájet a který definoval hranice žánru. Ale kupodivu to nejsou jenom Zombie, které dělají film tak výjimečný. Už zde se totiž ukázala hlavní síla jeho filmů, která se projevila i v dalších dílech tetralogie. Přestože je film zaplavený nemrtvými, kteří mají hodně velký hlad, hlavní nebezpečí nečíhá venku, ale vevnitř. Romero nám mistrovsky ukazuje, že i když celý svět je proti nám, největším nebezpečím jsou zase jen lidé. Kdo některý z jeho filmů viděl, bude určitě souhlasit, že kdyby se lidé dokázali domluvit vlastně by jim žádné nebezpečí nehrozilo. Na pozadí krvežíznivých (masohladových) nemrtvých rozehrává Romero mezilidské drama, za které by se nemusel stydět leckterý artový snímek.

V roce 1978 pak na plátna vstoupil druhý díl eposu Dawn Of The Dead. A opět jsou to hlavně mezilidské vztahy od kterých hrozí největší nebezpečí. Co si myslet o jednání bandy motorkářů pod vedením vynikajícího Sabinino jen tak pro legraci zničí bezpečné útočiště hlavních hrdinů? Ovšem v tomto díle se už naplno objevují další prvky typické pro Romerovu tvorbu. Je to především společenská kritika, která vyjadřuje autorovo znechucení soudobou společností a pak humor. Ovšem není to hláškující úchylnost jak ji představil O Bannon ani krvavá bžunda Braindedu. Romerův humor je jemnější, satiričtější a pracuje spíše s obrazem a zvukem než slovy. Nezapomenutelná je rozhodně scéna s neodbytným hare krišňákem nebo skvěle hudebně pobarvené korzo zombíků po obchoďáku. Odmyslete si bledost a klátivé pohyby a máte před sebou běžný americký nákupní víkend.

Zde se přímo nabízí srovnání se Snyderovým remakem z roku 2004. Přestože mám nové Dawn Of The Dead rád a skvěle jsem se u něj bavil docela chápu Romerovo rozhořčení. Veškerá jemnost a rafinovanost je pryč. Tam kde Romero pracuje s náznaky a satirou, Snyder nabízí akci a brutalitu. Kdyby Snyder nazval svůj snímek jinak, byl by stejně dobrý a zábavný a nezůstal by hořký pocit, že producenti jen chtěli těžit ze známého názvu. To Savinino remake Night Of Living Dead (1990) se s předlohou vypořádal mnohem lépe a jen dotáhl některé motivy k dokonalosti. Snyder ponechal jen zombie a obchoďák a to mi na remake přijde docela málo. Kdyby svůj film nazval třeba Shopping Mall Of The Dead nic by se nezměnilo, Romero by mlčel a já bych filmu dal aspoň 90%. Ale takhle sorry. Jsem jen zvědavý jak dopadne remake Day Of The Dead, který se chystá na letošek. Ale je fakt, že tvorbu Steve Minera mám vcelku rád.

Day Of The Dead (1985) je pak dalším milníkem zombie žánru. Natočit zombie horor skoro (ale jen skoro) bez nemrtvých je docela odvaha. A přesto film funguje. Naplno se tu ukazuje, že Romerovi jde hlavně o mezilidská dramata a katastrofa okolo slouží jako katalyzátor. Sociálně kritické tóny hrají naplno a souboj mezi vědou a armádou je tak trochu nadřazený všemu ostatnímu. V mém žebříčku v tetralogii patří tomuto dílu spodní příčka právě za onu promarněnou šanci. Ovšem v něčem byl tento film přece jenom důležitý: vrátil zombie žánr zpátky do Hollywoodu. V letech minulých si žánr uzurpovali Italové a Španělé, kteří mu sice dodali gore a temnou atmosféru, ale kdo zná tuto část filmografie ví, že příběh dostával pěkně na frak. Je proto potěšující žánrový návrat tam, kde jsou přece jen kvalitnější scénáře a více peněz. Více peněz znamená více diváků a více diváků pak více filmů atd… atd…

Rok 2005 pak s filmem Land Of The Dead znamenal Romerův návrat k žánru. A dopadlo to skvěle. Vznikající filmařina, nečekaně hodně gore efektů, skvělí herci a prokreslené charaktery. Nechybí ani typická nadsázka a jemný humor. Kombinace hudby a obrazu je skvělá. Hned scéna z počátku filmu se zombie svatbou je vynikající. A scéna známá i z plakátů, když se zombie vynořují z vody byla velkolepá. Ale co mi udělalo největší radost byla ta základní změna. (Ne nejedná se o přemýšlející zombie. Na ty má patent už O Bannon v Návratu) Konečně totiž došlo ke změně základního schématu. Po letech první film kde nemusím od začátku sledovat vznik nemrtvých a trpět když postavy jako nechápou co se děje, všichni panikaří a televize vysílá varování než se navždy odmlčí. Romero nás šoupnul hezky do světa, kde lidé a nemrtví vedle sebe již nějaký čas žijí (jestli se to dá použít) a nikdo nikomu nic nemusí vysvětlovat a nikdo se pitomě nevyptává proč ta teta tatínka samou láskou papá. Doufám, že se objeví spousta napodobovatelů a epigonů a konečně si užijeme svět, kde se před zombiemi neutíká, ale kde se s nimi válčí o území a zdroje. První vlaštovkou je snad na letošek ohlášený film Zombie Wars.

A tak i když mě na LOTD zamrzelo pár scénáristických chybiček a jeden kardinální logický kiks (oběšenec se podle vnitřní logiky nemůže stát nemrtvým) považuji tento film za další mezník v zombie žánru. Tak jako byl každý předešlý díl.

 

Komentáře

Komentáře můžou vkládat pouze registrovaní a přihlášení uživatelé
Pěkný článek, opravdu. Zombie filmy mám fakt rád. Pro ty, kteří mají tento žánr rádi, bych doporučil [url=http://www.menworld.cz/clanek/top-10-zombie-filmy-ktere-jste-jeste-mozna-nevideli]zombie filmy[/url]. Jestli link nepujde, tak zde zombie filmy . Je tam seznam zombie filmů, které jsem z poloviny neznal. Třeba se to někomu bude hodit
20. 04. 2012, 14:54:44, Prok

 velice pěkný a pestrobarevný článek. Škoda, že autor toho tady nenapsal víc

13. 11. 2008, 08:35:46, Solo

A jestli ste někdo viděl Shaun of the death(soumrak mrtvých) tak to je ten film z 00,01% tam se nesnaží útýct pryč.Oni si zalezou do hospody a čekaj na Helping.


Dost dobrej článek nejsem ani v jedný třetině a dost se mi to líbí. 


Takže ten chlap co se v Zemi mrtvých oběsil byl pokousanej nebo zpanikařil a nechtěl čekat až si pujdou zombííí pro ně


A zajimavost:Jestli ste někdo viděl ten soumrak mrtvých tak ste si možná všimli že v Zemi mrtvých byla asi 10 sekundová scěna kde byl Simon Pegg(šóóón) a Edgar Wright(režisér filmu soumrak mrtvých) VÍCE V BONUSECH NA ZEMI MRTVÝCH

10. 07. 2008, 10:49:58, Avatarx

Omlouvám se za překlep. Samozřejmě jde o George A. Romera

03. 10. 2007, 10:18:37, waump

ta hra slavie ?????????????? 

30. 07. 2007, 21:45:57, godfather
hnus je to upne nabliti!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

30. 07. 2007, 17:56:13, slavista

dobrý článek pouze malá chyba ve jméně stvořitele zombi hororů ne Romeo ale George A. Romero 

18. 07. 2007, 16:56:46, godfather

njn..vcelku dobrý

19. 02. 2007, 13:19:36, Nikík

uzasny  jednim slovem   uzasnyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy

11. 02. 2007, 19:06:44, paja

fakt dost husty mě se to  libilo komu ne tak je blb

11. 02. 2007, 19:03:19, kika

Wow, už jen sehnat peníze, spíchnout scénář a jdeme do toho

08. 02. 2007, 16:04:26, Caleb

Moc si nejsem jistý tou reakcí s mrtvými buńkami. Mám takový dojem, že by reagovala každá buňka sama za sebe. ( Brr... Nový film Úsvit nemrtvých buněk ) Je tu někde nějaký medik nebo jiný vědec???


¨K té mé teorii. To jsou dvě fáze jedné teorie, které na sebe navazují. Ti co se vyhnou první fázi, můžou se nakazit při druhé.


Teď mě napadlo, že by byla zajímavá postava s imunitou. To znamená, že by se přechodně nakazil třeba kousnutím. Nějakou dobu se choval jako zombie (bez rozkladu samozřejmě) a pak se postupně vrátil k normálu. A určitou dobu po uzdravení by na něj ostaní zombie nešly, prostě by ho nevnímaly jako živého. Až po úplném vyčištění organizmu od nákazy by ho zase začaly vnímat. Tam by byly dobré možnosti pro příběh

07. 02. 2007, 17:55:33, waump

Tvoje 2 teorie fungují ve spoustě filmů. To je v pořádku, souhlasím s tebou. Já bych ale přidal ještě jednu. Představ si např. bojový plyn (záření, virus, bakterii), který je pro normálního člověka neškodný. Při styku s mrtvými buňkami dochází k reakci (ono oživení, doprovázené hladem a agresivitou), mrtvý se probouzí. Při této reakci dojde zároveň k mutaci buněk, která způsobuje nákazu kousnutím. Třeba k Romerovým filmům mi tahle teorie sedí nejlépe.


A vidíš, tahle teorie je také založená na vědě a z hrobů se tu vstává

07. 02. 2007, 09:24:47, Caleb

Proto si to musím celé projet znovu. Nechci něco tvrdit a pak ze sebe udělat úplného idiota


Ale stejně je zvláštní ta zombie nákaza. Třeba v Return OLD působila jenom na dávno pohřbené a na ty co se nadýchali toho plynu. Jinde na čerstvě umrĺé. V některých italských a španělských filmech to zase nebylo nakažlivé.


 Já si pro to vymyslel vlastní teorii:


1. Prvotní nákaza - může to být plyn, virus nebo zásah shůry, který nakazí přímo část populace, která se mění v zombies. Je to malá část, zbytek je proti přímé nákaze imunní


2. Přenos nákazy - ti, kteří byli imunní proti přímému nakažení, mohou být zasaženi zprostředkovaně kontaktem s nakaženým, Přenáší se to jako běžné infekce krví, slinama (sexuální přenos snad nehrozí , i když už jsem viděl i pár pornozombi filmů). Tato skupina se může stát zombíkem při pokousání, ale ne při normální smrti.


Celá tahle teorie je založená na vědě, ne na nadpřirozenu. Proto nepočítá se vstáváním z hrobů. Když jsem viděl 28 days later tak mě potěšilo, že se to mojí teorii hodně podobá

06. 02. 2007, 17:49:33, waump

Waump: Mám totiž pocit, že v nějakém předchozím díle, teď nevím, jestli to byl Night, nebo Day of Dead na začátku někdo říká v rádiu, nebo televizi " ...umřel, chtěli jsme ho pochovat a on vstal a zaútočil na nás..." A hlavně v Night of Dead na tom hřbitově vstávají mrtvý z hrobů (normálně zesnulý mrtvoly).


Jinak máš pravdu, že spousta filmů s touto tématikou si pravidla vykládá porůznu.

06. 02. 2007, 13:30:49, Caleb

Caleb: Právě, že ne. Podle vnitřní logiky předešlých filmů by to mělo být jen přímé nakažení. Ale je fakt, že jsi mi nasadil brouka do hlavy. Budu muset celou sérii zkouknout znovu a zjistit jak je to přesně. Člověk je už zblblej z dalších filmů, kde se často liší i zásadní věci.

06. 02. 2007, 13:04:34, waump

to waump a jino: k tomu oběšení v Land of Dead. Mě to nelogický nepřišlo. Bral jsem to tak, že když někdo umře, automaticky se z něj stává zombie. Nemusí být jen pokousaný. Má to co dělat s něčím ve vzduchu, co oživuje mrtvoly. Ten strach z pokousání ve filmu pramení spíše z toho, že se z tebe stane zombie i z relativně lehkého zranění.

06. 02. 2007, 09:36:45, Caleb

Jino: House Of Dead mám radši dvojku. Sice jsou tam logické nesmysly ale aspoň to byly zombie. V jedničce to řešili démonicky a to nemusím. A nestydím se, že koukám na blbosti. Je potřeba vidět stovky nesmyslů abych si o to víc vážil filmů, které za něco stojí. Proto nechci psát recenze. Ty filmy co u nás vycházejí hodnotím převážně hodně vysoko. Ale je to tím, že u nás běží ten lepší výběr. Ta většina, co se mi dostane do ruky z netu je naprostá hrůza. Teď mám třeba na disku asi 50 zombie kraťasů a nezávislých a rostu u toho. Ale je fakt, že je mezi tím asi tak 5 naprosto skvostných filmečků.


Jinak s tím běháním zombíků to není nic nového, to už používali v 70.-tých letech. Ale je fakt, že je to nesmysl. V podstatě by měly po světě chodit jen čerstvé mrtvoly. Ale to pro diváky není tolik atraktivní. Nový Úsvit se mi líbil, ale rozhodně to není remake. Je to jiný film se stejným názvem.

05. 02. 2007, 22:43:00, waump

 to waump: jo jo videl jsem veledilko House of Dead 2 - ale nevim jestli se timto faktem muzu chlubit . S tím že jsme to videli bych zustal radeji v tajnosti . Ne kecam, jednicka se mi jakz takz jeste libila, ale ta dvojka to byl ulet - jak se v tom baraku s tema mrtvyma fotili, to bylo taky mazane.... Jo no v tom Land of the Dead, to bude asi tak ze se jim to libilo. Anebo to treba vystrihli a uz to nedali ani do reziserske verze (nebo to nejak zmrzsili), ale tak netreba to resit... zcena je hezka a libi se mi. To uz bych radeji resil to proc v novez Usvitu mrtvých behaji, kdyz maji hnít a svaly jim tak mají ochabnout - jako taky dobry film ten novy usvit, akorat kdyby nebehali tak to bude nuda.

05. 02. 2007, 21:44:54, Jino

Právě proto je to kiks. Buď se oběsil a stal se zombíkem a to je nesmysl, nebo se nakazil uvnitř důkladně zabezpečené budovy a to je taky nesmysl. Podle mě se jim ta scéna líbila a asi se nad ní nezamysleli. Ono je tam nesmyslů víc (tak jako v každém filmu) třeba vojáci, kteří s nabitou zbraní sléyají po žebříku ze strážní věže jen aby se nechali roztrhat. Já bych snad radši střílel zeshora pěkně do hlavy. Nebo proč neměli u plotu kulomety. O granátech ani nemluvím. Ale pořád tu naštěstí těch chyb není tolik jako v béčkových zombiárnách. Jestli jsi viděl House of dead 2, tak tam mě rozbila speciální vojenská jednotka (prý vycvičená a zocelená ve válkách na Balkáně, Iráku a kdoví kde všude), která při střetu se zombíky zahazuje střelné zbraně a roydává si to s nima na férovku ručně. No taky jich moc nepřežilo.

05. 02. 2007, 18:59:38, waump

To Waump: No jo, ale jinak to vysvetlit nejde... Třeba si vyjel na vylet do prirody

05. 02. 2007, 17:10:07, Jino

Jino: Nemohl být nakažený, patřil k privilegované vrstvě, která žila uvnitř toho luxusního komplexu. Tam se žádný zombík nedostal (až na konec filmu, samozřejmě) Oběsil se kvůli bezvýchodnosti situace.


Raul: Na změnu příběhu jsem rezignoval. Podle traileru doufám, že to aspoň bude krvavá jízda. Kéž by se to povedlo jako Dawn Of The Dead. Pak bych na to nekoukal jako na remake, ale jako dobrý film, co má náhodou stejný název.

04. 02. 2007, 22:35:12, waump
podle traileru remake Day Of The Dead bude mit s originalem spolecny jen nazev..vypada to na hodne zmeneny pribeh
04. 02. 2007, 15:53:14, Raul

Mám takový pocit, že ten oběšenec o kterým v posledním odstavci píšeš... Byl před svou sebevraždou nakažený a právě proto mám pocit, že se oběsil - už sem ten film neviděl dlouho, tak nevím jestli je to tak jak říkám je pravda, ale myslím, že ano.

04. 02. 2007, 13:08:12, Jino