Finanční bilance 2012


Rok 2012 měl sice ukončit předpovězený konec světa, pro fanouška hororu by to však byla škoda i z jiného pohledu. Při nahlédnutí do čísel, které zajímají hlavně filmové producenty, mohu potvrdit, že loňský rok byl velmi úspěšný. Víc hororů v kinech oproti předchozím letem, drtivá většina navíc finančně uspěla. Tedy ne, že by si to všechny ty filmy zasloužili, ale snad se i díky nim může v budoucnu nejtemnější žánr dál rozvíjet.

Hodnocení

Hned první kalendářní víkend roku patřil hororu, z něhož se vyklubal nečekaný hit. Devil Inside, The (Ďábel v těle) byl nízkorozpočťák zralý tak akorát na DVD trh, když v tom se objevuje na prvním místě žebříčku s mohutným startem za 33,7 milionu! Překvapení ale trvá jen do doby, než diváci vystřízliví z oslav nového roku (2. víkend propad tržeb o 80 %!) a ukazuje se nevalná kvalita filmu (imdb 4.0). Producenti ale stejně slastně mlaskají, protože celosvětové tržby překonaly magickou stovku a je to stálo pouhý milion!

Konec ledna přinesl opět zlatou příčku. Do kin vstoupilo další akční dobrodružství upírky Seleny s navrátivší se Kate Beckinsale. Úvodních 25 mega byl pro Underworld: Awakening (Underworld: Probuzení), který si naštěstí i nadále drží rating R, v rámci série průměrný výsledek. Čtyřka totiž byla nejdražším dílem upírsko-vlkodlačí ságy, vyšla na 70 milionů a na pomoc si poprvé přizvala 3D. Celosvětově se Probuzení nakonec doškrábalo na dostačujících 160 mega, do dalších dílů bych se však hrnul s trochu větším rozmyslem…

Evropskou scénu tento rok hájili britové. Ti jednoduše vzali televizní horor z roku 1989 a udělali její moderní verzi. Vznikla tak Woman in Black (Žena v černém) pod taktovkou Jamese Watkinse (Eden Lake) a v hlavní roli s Danielem Radcliffem. I hvězdná aura bývalého Harryho Pottera vedla k tomu, že snímek otevřel v amerických kinech za slušných 20 míčů, přičemž zhruba stejně velký byl i jeho rozpočet. Výsledkem byl nejúspěšnější export britského hororu do Hollywoodu s celkovými 128 miliony.

První facku od diváků tak schytal až Silent House – každopádně se to dalo předpokládat. Neúprosná snaha producentů parazitovat na jakémkoliv zahraničním úspěchu vedla k natočení remaku uruguayského Casa muda, La (2010, v americkém znění rovněž Silent House). Nová verze vznikla už v roce 2011, do kin však šla až v polovině března 2012. Vetřela se do dvou tisícovek kin, zájem byl ale malý. Až 5. místo, necelých 7 mega na úvod a celkových 13, je proto zklamání, které akorát umocňuje nechuť k podobným rychlokvaškám.

Problémy s odkládaným vstupem na trh měl i následující projekt. Cabin in the Woods, The (Chata v horách), za níž stojí scénárista a producent Joss Whedon (Avengers), vznikla rovněž v roce 2011, ale kinaři si ji mohli užít až v dubnu roku následujícího. Bylo z toho 3. místo a necelých 15 mega. Rozšířilo se sice, že tu vznikla žánrová špička, žádný hype ale nevznikl (podobně jako u Raimiho Drag me To Hell). Chata v horách (nebo v lesích – česká distribuce nám dává vřele na výběr) bylo navíc eRko bez větší herecké tváře. Finálních 65 milionů je každopádně na horor tohoto kalibru průměrný ranec.

Vydojit z diváků další chechtáky měli v úmyslu i producenti Paranormal Activity. Většinou to znamená superlevně natočenou hovadinu. Chernobyl Diaries (Černobylské deníky) tohle všechno splňovaly a tak byly rády za 8 melcků za první dny promítání. Nakonec se tržby z celého světa zastavily na cifře 36, což pokryje jistě nevelké náklady na výrobu (rozpočet nebyl uveden). To už však byl červen a chystala se pecka, kterou netrpělivě očekával celý filmový svět.

Zpočátku to vypadalo velmi nadějně. Veterán Ridley Scott se rozhodl natočit prequel ke svému legendárnímu Vetřelci (1979) a jeho účast byla podmínkou k realizaci. Malou sprchu jsme dostali později, neboť režisér vycouval a ohlásil, že jeho dílo bude svébytné scifi. Dnes už samozřejmě víme, že Prometheus se přece jenom odehrává v aliením univerzu a je jeho předchůdcem. Problémy však byly i s rozpočtem. Ridley totiž původně žádal celou čtvrtmiliardu dolarů (!) a to prosím ještě bojoval se studiem o rating R. Ten nakonec (díky bohu) Prometheus dostal, náklady se však musely redukovat. Ani 200 mega neprošlo, 150 měl být kompromis, oficiální numero dokonce tvrdí 130, tedy polovinu toho, co Scott žádal na začátku (i přesto samozřejmě nejdražší hororový projekt roku). Šikovná kampaň každopádně vystřelila film do závratných výšin a každý se na scifi návrat slavného režiséra těšil. Otvírák za 51 milionů to potvrdil, i přesto to znamenalo v žebříčku 2. místo. Horší to však bylo další týdny, kdy film na americkém kontinentě nepříjemně rychle vyklízel pole s pocitem přehnaných očekávání. V ostatních destinacích se však dařilo lépe a proto snímek překonal čtyřstovku, čímž se stal finančně suverénně nejúspěšnějším hororem roku.

Červen byl však svědkem i největšího propadáku. Černého Petra dostalo studio Fox, které si ruským šílencem Timurem Bekmambetovem nechalo za 70 milionů pořídit portrét amerického prezidenta kosícího upíry. Abraham Lincoln: Vampire Hunter (Abraham Lincoln: Lovec upírů) měl být cool, byl ovšem out. Startovních 16,3 mega se podařilo za mořem pouze zdvojnásobit a ani zbytek světa tentokrát nerozhazoval. Suma sumárum 116 a slušná ztráta.

V létě si diváctvo od hororů odpočinulo – podzim však představoval pěknou sbírku filmů. O milé překvapení se začátkem září postaralo studio Lionsgate, které v nuzné konkurenci dotáhlo svůj horor Possession, The (Kletba z temnot) na zlatou pozici daného víkendu. Vymítačský kousek, jenž vyšel na skromných 14 milionů dolarů, totiž otevřel za necelých 18. To je na horor bez herecké tváře a s dánským režisérem u kormidla pěkný výsledek, který nakonec vynesl souhrnných 80 míčů. Tak se to dělá!

První flek zaznamenala i Mila Jovovich a její partner Paul W. S. Anderson. Ti po veleúspěšné čtyřce (300 mega!) dostali další finance na pokračování série o zombících, mutantech a zlých korporacích. Resident Evil: Retribution (Resident Evil: Odveta) byl samozřejmě ve 3D a na americkém kontinentě otevřel za 21 milionů, což ovšem dokázal jen zdvojnásobit. Tvůrci však moc dobře vědí, že hlavní zdroj jejich příjmů se nachází v Asii a to se opět potvrdilo. Takže napříč mizernými kritikami se podařilo pátému dílu vybrat celosvětových 222 melcků. Pěkná sumička. Resident Evil si navíc uchovává střední rozpočet (oficiálně 65), i když se vyrojily spekulace i o 90 milionech.

Tvůrci House at the End of the Street (Dům na konci ulice), což je podle reakcí další průměrná duchařina, se svůj film snažili prodat skrze Jennifer Lawrence. Tato vycházející hvězdička loni zazářila v megahitu Hunger Games a tak se vlastně i dalo očekávat, že by mohla přitáhnout do kin davy teenagerů. Film ale na úvod získal jen slabých 12,2 milionu. Tuto sumu se sice nakonec podařilo téměř ztrojnásobit, žádný velký kasovní počin to však nebyl. O snímek se moc nezajímali ani v zahraničí, takže celková čtyřicítka je vlastně zklamání. Producenti ale do něj investovali jen skromnou desítku, takže i tady jsme v pohodě.

Animovaný horor není příliš obvyklá kombinace, Tim Burton s ní ale má své zkušenosti. Tentokrát se rozhodl v tomto stylu natočit celovečerní podobu svého půlhodinového snímku z roku 1984. Začátkem října si Frankenweenie (Frankenweenie: Domácí mazlíček) odbyl premiéru, ale bylo z toho až 5. místo s jedenácti miliony. Do dnešního data se celosvětové tržby doplazily k 75 melckům, což není žádný trhák a sotva to pokryje rozpočet (40). Dodejme ale, že film v kinech některých zemí ještě teprve započal svou pouť.

To tvůrci hororu Sinister byli za vodou už po prvním víkendu promítání na americkém kontinentě. Diváci v kasách kin nechali na úvod rovných 18 mega, což byl šestinásobek celého rozpočtu. I přesto vznikla slušná žánrovka, na kterou se chodilo. Magickou stovku se sice nakonec zdolat nepodařilo, ale i dosavadních 88 milionů bude pro producenty a studio této nízkorozpočtové podívané uspokojujících. Scott Derrickson navíc potvrdil svou pověst slušného režiséra, jehož tvorbu můžeme směle vyhlížet.

To se moc nedá říct o lidech stojících za Paranormal Activity 4. Ti krmí diváky stále stejným (a hlavně levným) strašením a oni jim vesele platí (rekordní trojka PA vydělala celosvětově dvoustovku!). Loni jsme ale dostali malé zadostiučinění, protože i když čtyřka opět kralovala svému víkendu, odnesla si „jen“ 29 míčů a celkově za mořem 54. To sice není málo, ale tuto sumu předchozí díl utržil během svých prvních dní! Každopádně i globálních 140 milionů je pro tak skromnou břečku vysoce výdělečná činnost.

Rozhodně víc jsem se těšil na pokračování Silent Hillu z roku 2006. Ten měl pověst jedné z nejlepších videoherních adaptací, avšak finančně tehdy snímek neoslnil, když sotva poplatil svůj rozpočet čítající 50 mega. Dvojka se proto natáčela levněji (20) a do vínku dostala 3D. Ale ani tak jí pšenka moc nekvetla. 8 milionů byl pro Silent Hill: Revelation (Návrat do Silent Hill) podprůměrný výsledek a o moc líp se nevedlo ani v dalších týdnech. Film prošuměl, celosvětové tržby nedosáhli ani padesátky. To sice na pokrytí nákladů stačí, ale na nějaké další dobrodružství ve zdánlivě opuštěné roztomilé vesničce asi můžeme s klidem zapomenout. Trochu škoda.

Závěrem několik zajímavostí

  • Klub miliardářů se rozšířil o trojici titulů. Největším hitem byla komiksová sešlost Avengers, která dala dohromady ultimátní tým superhrdinů z marveláckého univerza. Monstrózní otvírák (rekordních 207 mega za víkend!) nakonec vynesl celosvětových 1,51 miliardy dolarů, což ho řadí na 3. místo v historických tabulkách tržeb. Nadvládu kostýmovaných hrdinů ještě zpečetil třetí Batman (nebo Temný rytíř, chcete-li), který nastřádal 1,08 miliardy dolarů. Největším překvapením však je dozajista účast agenta 007. Bondovka Skyfall se lidem líbila natolik, že v kinech nechali 1,03 miliardy. Mezi „vyvolené“ možná přijde i Hobit (zatím 900).
  • James Cameron si ujistil pozici „krále světa“ obnovenou premiérou Titaniku (3D), která se odehrála ke stému výročí tragédie. Tento krok vynesl asi 300 mega, díky kterým si nejúspěšnější oscarový flák upevnil stříbrnou pozici (2,18 miliardy). Zlatý Avatar od stejného tvůrce má miliard 2,78.
  • Sezóna má ale samozřejmě i řadů propadáků. Vás by mohlo zajímat, že jeden z největších má na svědomí oblíbený hororový tvůrce Tim Burton. Výše uvedený Frankenweenie finančně neoslnil, ale ještě předtím vznikly pod jeho vedením Dark Shadows (Temné stíny). Ty studio vyšly na 150 milionů, přičemž vydělaly 240. Naštěstí i přes výskyt upírů je film popsán jako fantasy komedie, takže od něj máme klid. Burtonovi ale trochu teče do bot, protože se čím dál častěji opakují výtky k jeho kdysi tak obdivovanému filmařskému stylu.

 

Tak za rok nashledanou a hodně kvalitních hororů (a nahnědlého spodního prádla) v roce 2013!

Sdílejte článek

Profilový obrázek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

Žádné komentáře

Přidejte svůj komentář