Finanční bilance 2011


O tom, že to horory nemají jednoduché už jsem psal v jednom svém dřívějším článku o úspěších některých našich žánrových kousků. Zmiňoval jsem se o vyšších propadech tržeb, vyšší přístupností (zvlášť pokud film obsahuje hodně krve) či o slabších kampaních. Nelze se pak divit, že většina hororů, která míří do širší distibuce je většinou pokračováním, remakem či prequelem nějakého slavnějšího titulu. Inu, doba je prostě taková. Kdo tedy uspěl a kdo ne?

Prvním hororem, který se dostal do vysněné Top ten amerického žebříčku se stala exorcistická akce jménem Rite, The (Obřad), která vstoupila do kin koncem ledna. Ale nebyl to kdovíjaký vstup, nýbrž hned zlatý! Obřad se totiž stal nejvíce navštěvovaných snímkem tohoto víkendu, stačilo mu k tomu 14,7 miliónů dolarů. Není to sice žádná kuletrhající částka, zvláště když z plakátu na nás civěl kukuč Anthonyho Hopkinse a režii měl na starosti slušný řemeslník Mikael Hafström, ale v těchto nejistých dobách první příčka potěšila. V Americe ale jinak snímek nezabodoval a nadřel se na 33 mega. Zbytek světa byl o něco štědřejší, tržby se nakonec zastavily těsně pod stovkou, což při rozpočtu téměř 40 melounů není zas až tak moc. Jak uspět ukázal další horor…

…a sice duchařská podívaná Insidious nadaného Jamese Wana. Ta startovala na začátku dubna ze třetí pozice a s menším počtem kin (Obřad bezmála 3000, Insidious o 600 méně), i tak si o prvním víkendu připsal solidních 13,2 milionu. Skvělé recenze a divácká spokojenost navíc tvůrcům ukázali málo vídanou věc. Insidious několik dalších týdnů klesalo jen velmi pomalu (obyčejně je to u hororů 50, 60 až 70 %, v tomto případě však necelých 30!) a penízky se rychle hrnuli. Bravurní jízda v Americe nakonec ukazuje cifru 56 mega a něco dodá i zbytek světa. Poslední film Jamese Wana tak končí stejně jako Obřad těsně pod stovkou. Má však velkou výhodu v tom, že jeho výroba  stála jen milion a půl! Zasloužené ovace!

Na pomyslnou stomilionovou hranici si jistojistě pomýšlel i další film v našem rozboru. V polovině dubna se totiž vrátil Wes Craven se svým zlatým pozlátkem. Ano, hádáte správně, řeč je o Scream 4 (Vřískot 4). Všechny díly předcházející trilogie se prodaly slušně – výnosy si pohybovaly od 160 do 170 mega celosvětově – otázkou samozřejmě bylo, co ze sérií udělala desetiletá pauza. Čtverka začala relativně slušně, když otevřela ze stříbrné příčky s rancem téměř 19milionovým, v dalších týdnech však příšel strmý pád. Shodou náhod se i její zisky zastavily před stovkou (konkrétně na čísle 97), což je při stejném rozpočtu jako u Obřadu trpká vzpomínka na předešlé časy. Nicméně mohlo být i hůř.

O tom by mohli vyprávět třeba hlavouni u Sony. Ti se rozhodli v lukrativním předprázdninovým obdobím mezi ty největší blockbustery nacpat svou „velkolepou“ hororovou scifárnu jménem Priest (Kazatel). Není se co divit, že film startoval v polovině května – rozpočet čítal 60 milionů, což je pro podobnou béčkovou záležitost hodně a vlastně co se týče hororů letošního roku i největší suma! Tvůrci se sice snažili film prodat jako „slavný“ komiks (ehm, korejský!) a chtěli se svést na populárním 3D, výsledkem ale byla až čtvrtá příčka a 15 mega. Kazatel navíc v nabité letní konkurenci rychle klesal a tak si z Ameriky neodnesl ani třicítku. Důvodem byly i bídné recenze, vždyť snímek točil Scott Charles Stewart, autor Legie. Celosvětových 78 milionů a obrovská ztráta snad studia poučí o tom, komu dávat své peníze.

Na první horor, který zdolá magickou stovku jsme si museli počkat až do srpna. Nebude jistě velkým překvapením, že to bude další díl zajeté série. Saw už skončilo, o Paranormální Activitě  bude řeč. Je tu však ještě jeden hráč, se kterým se musí počítat – Final Destination 5 (Nezvratný osud 5). Patý díl ze série, která na nás útočí už od roku 2000 se snažil čerpat ze svého předchůdce, neboť čtverka byla nejúspěšnější když vydělala dohromady neuvěřitelných 186 melcků. Se stejnými náklady operující pětka si v Americe vydělala balík o velikosti svého rozpočut (ten činil 40 mega), když otevřela za osmnáct ze třetího místa. Tvůrci však věděli, že jejich sága jde na odbyt hlavně v ostatních destinacích a zbytek světa skutečně přisypal nemalé dolary. Suma sumárum 158 milionů. Šestka nás čeká za další dva roky.

O tom, že srpen patří hororům jsme se přesvědčili hned další týdny. Nejprve se ukázal remake filmu Fright Night (Noc hrůzy). Nová verze hororu z roku 1985 neměla ve svém nitru žádno velkou hvězdu (ale Colin Farrell si údajně svou roli užil) a na pozici režiséra usedl neznámý Craig Gillespie, dolarová jízda se tedy zrovna nečekala. Nakonec to byl otvírák za 7,7 mega a až 6. místo. Ani zbytek světa neprojevil bůhvíjaký zájem o daší ze série „nových kabátů“ a proto celkové tržby nedosáhly ani na čtyřicítku. Rozpočet přitom byl jen o málo nižší, takže producenti zaskřípali zuby.

Podobně dopadl hned týden na to i Guillermo del Toro ze stejné pozice. Sehnal nějakých 25 miliónů a vložil jej do ruk debutujícího Troye Nixeye i se svým scénářem. Tím pádem bylo založeno na horor s názvem Don’t Be Afraid of the Dark (Nebojte se tmy). Hlavní role byly sice obsazeny známějšími jmény než u Fright Night – Guy Pearce a Katie Holmes – i tak se to ovšem projevilo minimálně. Poslední del Torův hororový zářez totiž začal na osmimilionové metě během prvního víkendu. Celosvětově 35 a ke všemu navíc ne úplně dobré recenze. Snad nám to mexičan stihne oplatit něčím lepším.

Začátkem září hororová jízda americkými kiny pokračovala. Stanuli proti sobě dokonce hned dva snímky našeho žánru. Lépe se vedlo dalšímu pokračovateli v levném strašení alá roztřesené kamery a to i přesto, že oba snímky otevřeli takřka shodně na 8,5 milionech. Jenže Apollo 18, vyprávějící o podivnostech na Měsíci, bylo nesmírně levné (5 mega) a tudíž si o svou finanční stránku nemusela dělat problémy. I když se její pouť kinosály zastavila na čísle 25, mohla být v klidu.

Starosti si dělal někdo jiný – hloupí producenti z nově vzniknuvší filmové společnosti Relativity. Ti se rozhodli vyrobit za nějakých 25 melcků nové Čelisti. Jejich chamtivost se projevila už v okamžiku, kdy ohlásili, že snímek bude mít rating PG 13, takže na krev jsme mohli zapomenout. Navíc se ještě snažili svést na čím dál méně populárním 3D a tedy na vyšším vstupném. Naštěstí se jim to příliš nepovedlo a tak Shark Night (Noc žraloka) vydělala jen čtyřicítku. Dobře vám tak! Kritiky byly jak jinak než špatné.

Nemalé ambice jsme vkládaly především do dalšího titulu, který navíc vychází z legendy 80. let. Samozřejmě, že se jedná o Věc Johna Carpentera, která se minulý rok dočkala svého stejnojmenného prequelu – Thing, The (Věc: Počátek). Filmu se ujal fanoušek původního díla, ale jinak neznámý seveřan, Matthijs van Heijningen Jr. a Universal mu vydal téměř čtyřicetimilionový ranec na jeho výrobu. Nemilé však bylo zjištění, že zbytečné vypravování se někam, kam se chodit nemusí diváctvo nezajímá. Počátek o prvním víkendu otevřel z bronzové pozice za slabých 8 a půl. K dnešnímu datu ukazují tržby z celého světa cifru 27, 5 mega. A to bolí. Zajímavostí určitě také je, že ani původní Věc neměla na růžích ustláno a prakticky se z kin nezaplatila. Dokonce i kultovního statusu se dočkala až s dalšími léty. Podivné.
Konec října je čas pro nového krále hororu (alespoň co se finančnictví týče). Nepíše se mi to lehko, ale monumentální nástup „kamerových duchů“ je v Americe neuvěřitelný. Řeč je samozřejmě o Paranormal Activity 3. Levná bubáčina pořízená za 5 míčů ukázala svou sílu, když předvedla nejlepší podzimní otvírací víkend historie! Čtete správně, konkrétně se jednalo o sumu 52, 5 milionů dolarů (!) a – jak jinak –  první místo v žebříčku. I když peněz v dalších týdnech rychle ubývalo, stihla si trojka přijít na celosvětových 203 mega. Nová hypervýkonná mašina na prašule se zřejmě jen tak nezastaví. Kolik ještě příjde dílů? Tipuju to nejmíň na deset, radost z toho ale nemám.

Posledním počinem v seznamu je béčková šaškárna Darkest Hour, The (Černá hodina). Další variace na mimozemskou invazi se vetřela do dvou tisícovek kin a odstartovala na deváté pozici se třemi miliony. Alespoň trochu využila (před)vánočního období a svůj mrzký otvírák nakonec dokázala znásobit na dosavadní dvacítku. Projekt za 30 mega to sice zkoušel na diváky i s třetím rozměrem, reakce byly i tak podprůměrné. Kupodivu se však celosvětová šedesátka přece jen objevila (běželo to i u nás) a tak se Černá hodina přece jen tak nějak zaplatí. Upřímně jsem to nečekal.

Závěr
Rok 2011 byl z pohledu kinařů nejslabší za posledních 15 let (!) a to i přesto, že se v jeho nitru objevili další tři miliardové hity (poslední Potter, třetí Transformeři a čtvrtí Piráti). Jak se s tímto poklesem diváků vyrovnaly horory jste si mohli teď přečíst. Když to porovnám s rokem 2010, musím dodat, že žádný horor minulý rok neatakoval hranici 300 milionů – před dvěma lety to byl čtvrtý Resident Evil a Prokletý ostrov (ano vím, možná bych ho do hororu řadit neměl, ale budiž). Tento rok ale může být zase všechno jinak. Čeká nás čtvrtý Underworld, pátý Resident, něco přidá Tim Burton, James Wan a přijde i další Paranormální aktivita (uff). Myslím si, že o překvapení nouze nebude.

Sdílejte článek

Frenk ( profil autora )

Film, hudba a alkoholické radovánky, to jsem já!

  1. Skypper 1 února 2012 v 19:31

    Díky za článek, rád se občas podívám na svůj oblíbený žánr i z jiného úhlu.
    Myslím, že poklesu tržeb v kinech se není moc co divit, přijde mi, že filmařina jako taková (hlavně ta hollywoodská) začíná být bezradná, z filmu mizí jakékoliv ambice na umění a filmy jsou už ve většině případů jen a jen mašiny na peníze. Určitě není bez zajímavosti, že všechny tři miliardové filmy jsou Xtým pokračováním nějaké série – nic nového a originálního.
    I většina hororů, které se snažily o větší úspěch jsou pokračováním nějaké série,remaky, prequely, sequeli a já nevím, co ještě.
    Největší radost mám z hororu Insidous – strašně malý rozpočet, který místy filmu vyloženě podrážel nohy (hlavně v závěru, ale o tom píšu v recenzi), a přesto jeden z nejlépe zvládnutých žánrových filmů roku!!! třikrát hurá 🙂

Nový komentář